„Czytanie daje moc” – Kompleksowe zajęcia warsztatowe dla dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji
Prowadzone przez:
A. Karaś – Kałwa, Elżbieta Milewska-Patka, Wioletta Szydzik
CZAS TRWANIA: 5 spotkań godzinnych raz w miesiącu (od stycznia 2016 r. do maja 2016 r.)
METODY: praca indywidualna i grupowa, dyskusja, rysunek, zabawy psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, psychodrama, ćwiczenia relaksacyjne
TEMATYKA ZAJĘĆ I ICH CELE:
ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM
- Czytanie daje moc”
CELE:
- wzajemne poznanie się i integracja grupy
- zapoznanie dzieci z celem warsztatów – jakie znaczenie ma umiejętność czytania
- zwiększenie motywacji do czytania (poprzez odkrycie walorów czytania m. in. poznawczych, terapeutycznych – na podstawie fragmentów literatury dziecięcej).
2. „Czytanie z emocjami”
CELE:
- nauka rozpoznawania, nazywania emocji oraz radzenia sobie z nimi na podstawie fragmentów literatury dziecięcej (elementy bajkoterapii)
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w życiu codziennym.
3. „Czytanie i komunikowanie się”
CELE:
- poszukiwanie w literaturze dziecięcej modeli sposobów komunikowania się
- nauka sposobów komunikowania się, wyrażania w sposób konstruktywny własnych myśli, sądów, próśb, odmowy.
4. „Czytanie relaksuje”
CELE:
- poszukiwanie w literaturze dziecięcej fragmentów o charakterze relaksacyjnym
- nauka sposobów relaksowania się poprzez ćwiczenia oddechowe, mięśniowe, kinezjologiczne
- zapoznanie z wizualizacyjną techniką relaksacyjną
- ćwiczenie koncentracji uwagi.
5. „Czytanie wzmacnia poczucie wartości”
CELE:
- poszukiwanie w literaturze dziecięcej fragmentów wzmacniających poczucie wartości, dostarczających wskazówek – sposobów pokonywania przeszkód, radzenia sobie z trudnościami (np. na podstawie losów bohaterów z książek)
- rozwijanie poczucia własnej wartości oraz wartości innych osób w grupie i w najbliższym otoczeniu dziecka
- zachęcanie do pozytywnego myślenia
- wzbudzanie motywacji do pracy nad sobą
- posumowanie przebiegu zajęć.
ZAJĘCIA Z PEDAGOGIEM
Zasadniczym celem pracy z uczniem mającym trudności w czytaniu i pisaniu jest:
- umożliwienie mu opanowania podstawowych wiadomości i umiejętności w zakresie czytania i pisania
- usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych poprzez wszechstronne angażowanie tych funkcji podczas ćwiczeń
- rozwijanie umiejętności czytania, pisania,
- podniesienie poziomu graficznego pisma
- stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia i wzmacnianie mocnych stron dziecka
1. Usprawnianie funkcji słuchowo-językowych – układanie zdania z podanych wyrazów – wyodrębnianie kolejnych głosek w wyrazie- czytanie wyrazów sylabami, całościowo- samodzielne tworzenie wyrazów z sylab- tworzenie wyrazów za pomocą rebusów- opowiadanie treści obrazka w historiach obrazkowych- swobodne wypowiedzi na różne tematy- rozwiązywanie oraz układanie zagadek
2. Usprawnianie sprawności manualnej, grafomotoryki – usprawnianie czynności manualnych poprzez lepienie, malowanie, modelowanie, rozdzieranie, wycinanie – usprawnianie czynności grafomotorycznych: pisanie liter, wyrazów, zamalowywanie pól, obrysowywanie szablonów
3. Usprawnianie funkcji w sferze percepcji wzrokowej – ćwiczenie pamięci wzrokowej, koncentracji wzrokowej: dobieranie par jednakowych obrazków, układanie obrazków w kolejności, segregowanie obrazków w grupy tematyczne, wyszukiwanie różnic i podobieństw- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej oraz spostrzegawczości- różnicowanie kształtów literopodobnych- segregowanie wyrazów takich samych- tworzenie wyrazów z sylab- uzupełnianie brakujących sylab i liter w wyrazach- uzupełnianie zdań z lukami- tworzenie własnych zdań
4. Ćwiczenia doskonalące czytanie i pisanie – usprawnianie czytania i pisania sylab, zdań, tekstów- dobieranie zdań do obrazka- rozwijanie zdań- samodzielne układanie zdań- układanie odpowiedzi na pytanie po przeczytaniu krótkiego tekstu- tworzenie rodziny wyrazów- porządkowanie wyrazów wg pierwszej i drugiej litery alfabetu- wyrabianie wrażliwości ortograficznej i wypracowanie nawyku pisania – dobieranie zdań do obrazków- samodzielne układanie zdań do obrazków- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej- uzupełnianie wyrazów w zadaniach z lukami- rozsypywanie zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących- przepisywanie zdań, pisanie zdań z pamięci i ze słuchu- praca nad poprawnością i płynnością czytania (czytanie sylabami, czytanie wyrazami)- kształcenie czytania ze zrozumieniem- rozwiązywanie krzyżówek, zagadek.
ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ
Zajęcia logopedyczne w ramach warsztatów organizowanych dla klas 1-3 mają na celu doskonalenie i rozwój sprawności językowych.
W pracy z dziećmi prowadzimy ćwiczenia mające na celu:
- zwiększenie gotowości do spontanicznego reagowania słownego
- zwiększanie płynności wypowiedzi słownej
- wyrabianie dokładności i poprawności wypowiedzi słownej
- zwiększanie zasobu słownika czynnego
- doskonalenie samokontroli w zakresie sposobu posługiwania się głosem poprzez zwrócenie uwagi ucznia na możliwość uregulowania nacisku głosu
- zwiększenie integracji zachowania z mową
Ponadto w ramach zajęć logopedycznych prowadzone są;
- korekta wad wymowy
- ćwiczenia narządów mowy
- ćwiczenia percepcji słuchowej
- ćwiczenia oddechowe i fonacyjne
- ćwiczenia fonologiczne i syntaktyczne
- utrwalanie prawidłowych głosek
- czytanie ,opowiadanie i relacjonowanie tekstów
Tematy spotkań:
1.Prowadzenie ćwiczeń aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenia oddechowe.Uświadomienie położenia narządów artykulacyjnych, doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego.
2.Doskonalenie percepcji słuchowej. Różnicowanie dźwięków podobnych brzmieniowo. Usprawnianie uwagi i pamięci słuchowej.
3.Wzbogacanie słownictwa ,dobieranie słów kluczowych oraz budowanie zdań i dłuższych wypowiedzi. Łączenie czytanych treści z mową i wypowiedzią ustną.